FASE 3 Dag 7 (27/70) - 'Variëren in de eiwitten die je eet'

 

Hey WordFit’er,

 

Hopelijk heb je ondertussen wel door dat het belangrijk is om zoveel mogelijk te variëren in je voeding. Wat betreft hoeveelheden, kleuren, bereidingswijzes, ...

Vandaag wil ik je meegeven dat je ook kan variëren in de eiwitten die je eet. Eiwitten moeten zeker deel uitmaken van je voeding. Ze vormen samen met koolhydraten en vetten een belangrijke bijdrage in het aanleveren van energie. En dat is wat ik wil bekomen hé. Dat jij door gezond en gevarieerd te eten gaat bruisen van energie.

Eiwitten hebben heel wat belangrijke functies en gezondheidsvoordelen. Zo dragen ze bij tot heel wat bouwstenen voor bepaalde lichaamsfuncties. Onder andere, en dat wist je misschien al, zijn eiwitten belangrijk voor het herstel en aanmaken van je spieren. Daarom bijvoorbeeld dat bodybuilders vaak zo van die eiwit- of proteïnepoeders aan hun voedingsgewoontes toevoegen. Dat is de laatste jaren ook overgewaaid naar de gewone mens. Meer en meer zie je zogenoemde voedingsexperts opduiken met winkeltjes waar ze dan die zogenaamde proteïnediëten aanprijzen. Hierover wil ik kort zijn. Sowieso staat WordFit niet achter het gegeven diëten want dat hou je toch niet vol en bovendien denk ik dat je vooral gebaat bent bij het eten van natuurlijk en onbewerkte producten. Zo’n ‘eiwitpoederke’ heb ik persoonlijk nog nooit aan één of andere boom zien groeien…

Ook al zijn er nog te weinig wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de gevolgen van bijna dagelijks en blijvend dergelijke proteïneshakes te gebruiken, ben ik toch van de menig dat het niet zo gezond kan zijn. Zo’n eiwitpoeders bevatten vaak heel wat kunstmatige zoetstoffen, bewaarmiddelen en soms zelfs hormonen en antibiotica (afkomstig uit  de veeteelt). Er zijn in ieder geval al aanwijzingen dat dit zou kunnen leiden tot onder andere een te hoog cholesterolgehalte, overgevoeligheid van je nieren, grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel (en dus snel opnieuw een hongergevoel) en bijvoorbeeld ook een slecht ruikende adem.

Dus raadt WordFit je aan om zoveel mogelijk eiwitten op te nemen uit natuurlijke producten. Je kan eiwitten echt wel halen uit tal van natuurlijke voedingsmiddelen. Vele mensen denken dat eiwitten enkel in eieren en zuivel terug te vinden zijn. Dat klopt niet! In heel wat vlees- en vissoorten maar ook bijvoorbeeld in vegetarische vleesvervangers, noten en havermout zitten bijvoorbeeld eiwitten. In bijlage vind je een gans overzicht van voedingsmiddelen die eiwitten bevatten. Het zijn allemaal voedingsmiddelen die, zoals in niet-overdreven mate, zeker hun plaats hebben in de WordFit-manier van eten.

Neem dus zeker de bijlage even door en geniet van de eiwitrijke voeding!

 

Wij houden contact!

 

Groeten,

Fré Heylen, uw fitheidscoach