Hey WordFit'er,

 

Een heel belangrijk gegeven de dag van vandaag en een reden waarom we niet helemaal tot rust kunnen komen zijn de ongelooflijk vele prikkels die we op een dag te verwerken krijgen. Als je het vergelijkt met enkele tientallen jaren geleden krijgen we zo veel meer input. En dat moeten we dan allemaal maar zien te verwerken… Dat is niet evident!

Bijkomend gegeven is ook dat de druk om te presteren en dan vooral op je werk steeds maar is toegenomen. Sommige bronnen beweren dat de werkdruk de afgelopen 20 jaar elk jaar met 1,5% zou zijn gestegen. Dit levert ook extra spanning en stress op maar daar lijken we allemaal aan gewend geraakt. We zijn dan gevoel van spanning als normaal gaan beschouwen. Maar is het dat wel? Is dat wel zo normaal? Eigenlijk totaal niet!

De maatschappij waarin we anno 2015 leven is heel sterk gericht op het behalen van targets, presteren, succes ervaren, altijd maar meer, sneller, beter, … Het internet speelt daarin toch ook wel een belangrijke factor. We hebben bijna allemaal een smartphone op zak en daardoor bevindt er zich een mega informatiestroom in onze broekzak. Onze hersenen moeten wel al die prikkels zien te verwerken… Het feit dat je zoveel signalen moet zien te verwerken maar ook dat je zo goed als altijd bereikbaar ‘moet’ zijn leidt bij velen tot een verminderde concentratie. Ook kan het vaak de oorzaak zijn van slechter slapen en vermoeidheid.

Wie twee uur of langer achter een laptopscherm of tablet met een backlight zit, heeft grote kans op een verstoord slaapritme. Dat komt toch naar voor uit een, weliswaar kleinschalig, onderzoek van het Lighting Research Center van het Rensselaer Polytechnic Institute. Zij linken dit aan een afname van het hormoon melatonine. Als je 2 uur achter zo’n scherm zit neemt de melatonineaanmaak af met 22%. Laat dat stofje nu net een belangrijke invloed hebben op onze biologische klok en nodig zijn om in slaap te geraken. De onderzoekers raden daarom om het gebruik van tablets en laptops dus zoveel mogelijk te beperken voor je gaat slapen. Zeker een langdurig gebruik… Ik stel voor dat je beter nog even de buitenlucht op zoekt, een wandeling maakt en/of nog even bewust tijd vrijmaakt om nog even op je ademhaling te letten.

Maar wat ik misschien nog wel verontrustender vindt is het feit dat je precies altijd bereikbaar moet zijn. Is deze situatie herkenbaar? Een kwartiertje voor je van plan bent om te gaan slapen zie je op je smartphone nog een mail binnen komen van je baas of collega. Ofwel stel je het naar bed gaan zelfs uit ofwel ben je ongetwijfeld in gedachten bezig de kwestie uit de mail al aan te pakken of met je to-do lijstje voor de volgende dag te overlopen en dat nieuwe item daar ergens een plaats op te geven. En dat gaat je slaapkwaliteit dus niet ten goede komen!

Wat ik ook al regelmatig gemerkt heb, is dat mensen op zondag al dingen aan het voorbereiden zijn om de week goed in te zetten. “Want ja, dat geeft me op maandag iets meer ruimte. ”Maar op  zaterdag zijn ze ook nog wat dingen aan het afwerken die ze de week ervoor niet volledig hebben afgekregen…  En zo gebeurt het dan dat je, vaak onopgemerkt, ook elke avond en ook in het weekend nog snel een ‘kleinigheidje’ voor het werk aan het afhandelen bent. Jouw lichaam bevindt zich dan in een constante staat van paraatheid. Heel alert en ‘klaar om te gaan’… Volgens mij is het dus helemaal niet zo verwonderlijk dat er meer en meer mensen last hebben van stress en zelfs een tijdje moeten thuis blijven door een burn-out of iets in die aard. En dat doordat werk en privé zo hard door elkaar lopen dat je niet meer volledig tot rust kan komen.

Pas op, ik draai ook programma’s in bedrijven en daar geef ik ook aan dat je je privé en werk niet volledig kan scheiden. Jij bent uiteindelijk aangenomen voor jouw job omdat je bent wie je bent. Daardoor is ook je betrokkenheid groter en dat ziet je werkgever natuurlijk heel graag gebeuren. Alleen al maar omdat het ziekteverzuim daardoor afneemt. Maar weet en dat geldt voor alles: OVERDRIJF MET NIETS! Dus ook niet met je werk je privé te laten beheersen.

Besef dus dat zowel je lichaam maar ook je geest nood hebben aan ontspanning. Die verhoogde staat van paraatheid heeft het ook nodig om weer tot rust te komen. Als je dat niet doet, ben je eigenlijk roofbouw op je lichaam aan het plegen. Je kan niet oneindig dingen op je nemen. Er zijn wel degelijk grenzen en ik zou je echt willen oproepen om niet te wachten totdat jij je grenzen hebt bereikt.

Als je goed in je vel wil voelen en wil bruisen van energie is goed voor jezelf zorgen een belangrijk gegeven. En dus ook als je goed wil blijven presteren in je job. Geef ‘zelfzorg’ dan ook meer prioriteit in je leven. Probeer als je vrij bent ook echt vrij te zijn! Na inspanning komt ontspanning, zegt men wel eens hé. Ik denk dat dit geen onverstandig advies is…

Nog wel een belangrijke nuance: rust hoeft niet altijd slapen of ‘in de zetel liggen’ te zijn. Daarmee gun je je lichamelijk wel rust maar om ook mentaal tot rust te komen kan het echt wel helpen om te opteren voor een lichamelijke activiteit. En weet, bewegen hoeft niet altijd moeilijk te zijn!

Tot slot geef ik je nog eens een kleine ‘opdracht’ mee.

Probeer af en toe eens een ganse dag je mobiele telefoon niet op te zetten. Heb je dat al eens gedaan? Je zal merken dat als je dit eens probeert je overvallen kan raken door een gevoel van paniek. Net alsof je iets verloren bent en daar net achter komt. Of dat je ontdekt dat je bestolen bent. Dat soort gevoel… Maar je kan het je misschien zelfs niet voorstellen, zo’n leven zonder mobieltje. Probeer het maar eens uit. Is dit een brug te ver? Ga dan op zoek naar een kortere periode waarop je wel een bepaalde periode je telefoon kan afzetten. Ik garandeer je dat het je gaat helpen meer tot rust te komen!

Hopelijk heb ik je weer iets doen inzien? Probeer het bovenstaande opdrachtje zeker maar eens uit en ga maar aan de slag met deze info ;-).

Veel succes met het fit worden!!
 

Fitte en dus van energie bruisende groeten, 

Fré Heylen, ook uw fitheidscoach