Hoe je keuken inrichten om af te vallen? WordFit Fré Heylen Online vitaliteitscoaching

 

Hey hey,

 

 

Waarschijnlijk ben je op dit blogbericht terechtgekomen omdat je wilt afvallen. Daarom leg ik heel kort uit hoe je afvalt: door minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. De makkelijkste manier om dit te doen is door minder calorieën te eten en te drinken.

Het komt dus neer op het creëren van een negatieve energiebalans.

 

 

Meer weten over de energiebalans?

KLIK HIER

 

 

Maar ook je omgeving kan een grote invloed hebben op hoeveel en wanneer je eet. Als voorbeeld: wanneer eten in het zicht staat, is de kans groter dat je er meer van eet. Als we niet te veel willen eten, kan het helpen om onze omgeving slim in te richten.

In dit blogbericht geef ik je 7 tips over hoe je je keuken slim inricht als je wil afvallen.

 

 

Zet het eten uit het zicht

1

Of het nu gaat om de pot met snoepjes of een schaal met koekjes, wanneer eten in het zicht staat is de kans veel groter dat je er meer van eet. Sterker nog: hoe dichterbij het staat, hoe meer je ervan eet. Hey kan dus helpen om niet te veel ongezonde dingen op je aanracht te laten staan. Anderzijds kan het hebben staan van een fruitkom op je aanrecht er dan weer voor zorgen dat je meer fruit gaat eten. 

 

Maak je keuken niet te aantrekkelijk

2

Hoe gezelliger je keuken, hoe langer je er bent. Dat vergroot de kans dat je gaat snacken. Met een gezellige keuken bedoel ik een keuken met daarin een tv of tablet, een stoel en/of muziek. Naast dat je meer tijd in de keuken doorbrengt, ben je ook nog eens aan het multitasken. Je bent je minder bewust van wat je in je mond stopt, omdat je gedachten bij de muziek of het filmpje zijn.

 

Zet gezond eten vooraan in de kastjes

3

Zoals ik bij tip 1 vertelde, kan je eten het beste uit het zicht zetten. In je keukenkastjes, dus. Maar die kastjes gaan natuurlijk ook wel eens open. Zet daarom het gezonde eten en drinken vooraan, zodat je oog daar het eerst op valt. Je kunt beter eerst brood zien liggen dan je favoriete koekjes.

 

 

 

Een voorspeller van een ongezond voedingspatroon is een lege koelkast.

.

 

 

Zorg voor een gevulde koelkast

4

Huh? Wanneer je een gevulde koelkast hebt, ga je toch juist meer eten? Bekijk het eens andersom. Een voorspeller van een ongezond voedingspatroon is een lege koelkast. Stel je voor dat je thuiskomt na een dag werken. Je hebt veel honger en weinig energie. Je doet je koelkast open en ziet zo snel niets liggen om te eten. Wat is dan de makkelijkste manier om snel eten te krijgen? Juist... Je bestelt een maaltijd of haalt iets af. Dat zijn vaak calorierijke maaltijden. Vul daarom je koelkast met verse, zoveel mogelijk onbewerkte en dus gezonde producten.

 

Kauw kauwgom tijdens het koken

5

Misschien herken je het wel dat je tijdens het koken al wat dingen in je mond stopt. Of je schenkt voor jezelf een glas wijn in. Voordat de maaltijd op tafel staat, heb je al flink wat calorieën binnen gekregen. Als je op kauwgom kauwt tijdens het koken, leer je dat snel genoeg af.

 

Zet snacks in de berging of haal ze gewoon niet in huis

6

Wanneer je een keer trek hebt in chips, ligt het dan niet gelijk binnen handbereik. Daardoor heb je een evaluatiemoment waarin je kunt bepalen of het eten van chips bijdraagt aan je doel. Besluit je dat je toch chips wilt? Dan moet je eerst naar de schuur of zelfs naar de supermarkt lopen om het te halen. Met deze tip voorkom je dat je onbewust allerlei snacks eet.

 

Verplaats snacks regelmatig

7

Veel van ons eetgedrag is onbewust. Het kan zomaar zijn dat je standaard voor jezelf een glas wijn inschenkt als je thuiskomt. Het is een gewoonte geworden. Een manier om jezelf bewust te worden van zulke gewoontes is door ongezonde dingen regelmatig te verplaatsen. In het voorbeeld van de wijn loop je automatisch naar het kastje toe waar de wijn altijd stond. Wanneer je het kastje opent, kom je erachter dat de wijn hier niet meer staat. Op zo’n moment ben je je bewust van het automatisme om wijn in te schenken. Je kunt nu besluiten om wel of niet de wijn van de nieuwe plek te pakken. Maar het is in ieder geval een bewuste keuze. Je geeft jezelf dus even de tijd om goed na te denken of het wel een slimme keuze is. Deze techniek werkt natuurlijk niet voor heel lang, want na een tijdje ben je gewend aan de nieuwe plek.

 

 

Dit artikel werd geschreven door onze gastblogger Jesse

Meer over Jesse

 

 

 

 

Ook interessant...

 

 

 

 

Test CTA met afbeelding

Abonneer je op m'n podcast-kanaal

Goed in je Vel-podcast
Cover Fit zonder fitness Boek Fré Heylen van WordFit

 



 

Laat je verrassen en geef jouw leven een positieve boost.

 

Schaf m'n boek hier aan!