Correcte houding van je schouders WordFit

 

Hey WordFit'er,

 

Nog te veel mensen staan voorover gebogen. We lijken met z'n allen krom te groeien...

Let er maar eens op bij mensen in je eigen omgeving. Kijk maar eens rond...

En wees ook voor jezelf maar kritisch. Als je eerlijk bent met jezelf en er eens aandacht aan besteed... 

 

 

 

Eerlijk... Zit of sta ook jij niet vaak voorover gebogen?

Krom groeien door het vele zitten WordFit.be

 

Dat we zo naar voor zitten gebogen komt mede door het feit dat we de dag van vandaag ongelooflijk veel zitten. Naast het feit dat zitten eigenlijk niet zo gezond is, is het meestal ook niet zo bevorderlijk voor onze lichaamshouding

 

Het is dus heel belangrijk aandacht te besteden aan een neutrale lichaamshouding. 

Eén aspect daarvan is de houding van je schouders.

Een simpele truc is om bewust de afstand tussen je oorlelletjes en het uiteinde van je schouders zo groot mogelijk te maken. Dit kan je gewoon makkelijk toepassen in allerlei situaties en omstandigheden. Of je nu gewoon rondloopt, in de wagen of achter je bureau zit of aan de slag gaat met spierverstevigende oefeningen.

Bedoeling is dat je 'vleugeltjes' zich eigenlijk een beetje naar beneden en elkaar toe bewegen. En dat je deze dan zo houdt en dan je armen naast je lichaam laat zakken.  In de praktijk komt het er op neer dat je je schouders precies een beetje naar beneden brengt.

Om dit te leren voelen leg ik je hieronder een oefening uit. Ik heb het over de W-oefening. Deze oefening gaat je echt wel helpen om de correcte houding van je schouders te pakken te krijgen.



 

 

Nog even herhalen...

Stap 1 (uitgangshouding): bovenarmen tegen je lichaam, 90° gebogen in je ellebooggewricht 

Beginpositie W-oefening Correcte houding schouders

Stap 2: breng je bovenarmen ongeveer 45° weg van je lichaam.

W-oefening Correcte houding van je schouders WordFit Online coaching

Vergeet hierbij ook zeker een ander aspect van een correcte lichaamshouding niet, nl. deze van je hoofd. Maak een klein 'ja-knikje' met je kin en breng je hoofd achteruit.

Stap 3: draai je onderarmen naar buiten tot de positie die je hieronder ziet. Als je dit voor de spiegel doet, zie je direct waarom deze oefening de W-oefening noemt.

W-oefening om de correcte houding van je schouders te achterhalen WordFit.be 

 

 

Concreet?

Je gaat voelen dat je 'vleugeltjes' een beetje naar beneden en elkaar toe bewegen. Dat voel je normaal echt goed door het uitvoeren van de W-oefening.

Sta je rechtop? Houd dan het gevoel van die 'vleugeltjes', die naar elkaar en beneden toe bewegen, aan en breng je armen opnieuw naast je lichaam. Zo heb je de correcte houding van je schouders te pakken.

Het is logisch dat dit in het begin wat onwennig aanvoelt...

 

 

Maar probeer hiermee toch maar zo vaak als mogelijk rekening te houden!! 

Na een tijdje ga je voelen dat je minder last van je nek en schouders gaat krijgen.

In het dagdagelijkse leven ga je misschien niet altijd de W-oefening kunnen toepassen... Opzet is dat je leert voelen wat nu een neutrale houding van je schouders inhoudt.

Makkeliijker toepasbaar is dus, zoals hieroven al aangehaald, om zoveel als mogelijk de afstand tussen je oren en schouders te vergroten!

 

Ga jij er mee aan de slag?

 

Veel succes ermee!

 

Fitte groeten,

Fré Heylen (ook uw fitheidscoach)

 

 

Oefeningen om je nek en schouders los te maken?

ONTDEK ZE HIER
Weg met die rugpijn

Ontvang je gratis versie van het E-book "Weg met die rugpijn".

Ontvang nuttige tips en advies, speciaal voor jou.