Bewegen op de werkvloer Actief werken WordFit.be Lifecoaching

Hey WordFit'er

 

Steeds meer mensen hebben een zittende levenstijl, terwijl wij als mensen absoluut niet gemaakt zijn om zoveel te zitten. 

Gemiddeld zit een mens zo'n 9.5 uur per dag, eigenlijk veel te veel

Ons lichaam is niet gemaakt om zo lang te zitten, al zeker niet zo lang aan één stuk...

Wat nu ook blijkt is dat dit sedentaire gedrag moeilijker gecompenseerd kan worden door regelmatig te bewegen! 

Mensen met een zittende job zijn hier, logischer wijze, het grootse 'slachtoffer' van. 

in dit artikel gaan we bestpreken hoe we dit probleem aanpakken, bij de bron zelf! 

 

 

"Zitten is het nieuwe roken."


Deze uitspraak heb je hoogstwaarschijnlijk al wel eens gehoord. 

Hier meer wordt bedoeld dat op lange termijn teveel zitten even gevaarlijk wordt gezien als teveel roken. 

De gevolgen op lange termijn van veel zitten zijn dat het de kans vergroot op een aantal chronische ziektes zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziektes. 
Op korte termijn zal men meer last krijgen van last aan de spieren, pezen en gewrichten. 

Het is dus belangrijk dat we gaan bekijken hoe we deze gevolgen voor kunnen zijn.

 

 

 
Allemaal goed en wel... Maar hoe pak ik dit aan? 

 

 

Je werkplek actiever maken

Bewegen op de werkvloer Actief werken WordFit.be Lifecoaching

Een eerste alternatief om het zitten tegen te gaan is een zit/sta-bureau

Het grootste voordeel van zo'n bureau is dat het afwisselen van zittend werken naar staand werken heel wat klachten verminderd. 

Als men af en toe eens kan wisselen naar rechtstaand werken zullen voornamelijk de klachten van de rug, nek en schouders verminderen. Dit heeft te maken met het feit dat nog teveel mensen onderuit gezakt in hun stoel zitten of voorover leunen om op hun bureau te werken. 
Als men rechtstaat heeft men al veel minder de neiging om dit te doen, als men de bureau op de juiste hoogte plaatst. 

Maar wat is nu juist de correcte hoogte waar ik mijn bureau op moet instellen? Wel, hier is een heel simpel richtpunt voor. 

Zorg ervoor dat je bureaublad op dezelfde hoogte als je navel komt, op deze manier kunnen je armen in een correcte rechtsaande houding in een hoek van 90° op je bureau rusten. 

Een tweede alternatief is een fietsbureau

Een voordeel hiervan is ook dat de fysieke klachten minder worden. Door het fietsen wordt de bloedcirculatie bevorderd

Niet alleen de vermindering van fysieke klachten daalt, maar ook de psychische klachten. 

Mensen die zich fit voelen zullen minder last krijgen van een burn-out en zullen zich ook minder snel ziek melden op het werk t.o.v mensen die een hele dag stilzitten. 

Een fietsbureau kan men kopen als een vast model (bureaublad vastgemaakt aan de fiets) of als een los model (stoel met trappers om onder je bureau te zetten). 

Zorg ervoor dat je het zadel op goede hoogte zet. Hiervoor is ook weer een makkelijk richtpunt. 

Bewegen op de werkvloer Actief werken WordFit.be Lifecoaching

Het zadel moet gelijk staan met het heupbeen en wanneer je fietst moeten je benen op het uiteinde niet volledig gestrekt zijn.

Bewegen op de werkvloer

Tot slot is er de loopbureau.

Hiervoor gelden dezelfde voordelen als een fietsbureau, het wandelen bevorderd de bloedcirculatie waardoor de fysieke klachten verminderen. 

Ook kan je gewoon rechtstaan aan de bureau, dan heb je weer de voordelen van een zit/sta-bureau

De loopbureau heb je ook in vast model (loopband met daaraan een bureau vastgemaakt) of los model (loopband voor onder de bureau te schuiven). 

Het grootste nadeel van een loopbureau is dat het steeds in een stopcontact moet steken waardoor deze dus veel electriciteit zal verbruiken. 

Een ander nadeel kan zijn dat het lawaai van de loopband andere collega's kan storen, indien je niet je persoonlijke bureauruimte hebt. 

 


Het belangrijkste voordeel van de drie bureaus is dat bewegen ons scherp houdt en de concentratie verhoogt.

Deze bureaus niet ter beschikking?

Geen probleem!
Deze tips kunnen jou zeker helpen...

 

 

Als je dan toch even zit, doe het dan correct

Bewegen op de werkvloer Actief werken WordFit.be Lifecoaching

Zoals eerder vermeld zit de vlaming gemiddeld 9.5 uur per dag. Als je een bureaujob hebt is het ook logisch dat je zit, maar door een slechte zithouding creëert men veel last aan de schouders, rug en nek.

We zitten nog te veel onderuitgezakt in onze stoel, voorovergebogen om aan het toetsenbord te geraken, ons beeldscherm staat te laag waardoor we naar beneden moeten kijken, noem het allemaal maar op! 

Het is dus belangrijk dat, als we dan toch zitten, dit in een correcte houding te doen.

Hieronder 10 tips voor een goede zithouding om te klachten te verminderen:

  • Zet je heupen een beetje hoger dan de knieën.

  • Bolling van de rugleuning in het hol gedeelte van de rug.

  • Hoofd recht in het verlengde van de wervelkolom.

  • Armen in een hoek van 90°.

  • Knieën in een hoek van 90°.

  • Hoogte van de bureau komt gelijk met de armsteunen. (Voorzie een stoel met 'halve' armsteun)

  • Bovenrand van het beelscherm gelijk met de ogen.

  • De lengte tussen je ogen en het scherm is een armlengte.

  • Muis vlak naast het toetsenbord.

  • Toetsenbord ~10cm van de rand van het bureaublad. (Zo rusten je polsen mee op het toetsenbord)

Maar, vergeet uiteraard niet na een halfuurtje eens recht te staan ;-). 

 

 

Meer weten over één van deze producten?

 
We gingen langs bij Scava in Grobbendonk. 


Scava is de specialist betreffende alles wat met 'outdoor living & entertainment' te maken heeft.

 

Ook hebben ze een uitgebreid aanbod van fitnesstoestellen. Eén ervan heeft zijn plaats in elk bedrijf. We hebben het over een bureau waaraan je kan rechtstaan en ook kan fietsen terwijl je achter je computer zit te werken...

 

Interesse in deze 'GEZONDE BUREAU'? Je kan deze via ons bestellen. Mail even naar info@wordfit.be voor meer info.

Hierrond een workshop in jouw bedrijf?

Neem even contact met ons op...
Contact

 

 

Ook interessant...