Tips voor meer zelfvertrouwen

Hey hey,

 

Het is belangrijk jezelf te accepteren hoe je bent.

Maar ja... Accepteren dat je leven loopt zoals het loopt is vaak al niet evident. En velen hebben het nog moeilijker om zichzelf te accepteren zoals ze zijn.

Waarom dit toch zo belangrijk is en hoe je dat doet, geven we je hier mee.

 

Jezelf accepteren is een goede basis voor een gelukkig leven


Jezelf accepteren zoals je bent helpt je om je beter in je vel te voelen. Als je vrede hebt met wie en hoe je bent, sta je dichter bij jezelf. Je vindt jezelf goed zoals je bent en daardoor hoef je je niet onzeker te voelen. Of je hoeft niet het gevoel te hebben dat je iets niet zou kunnen. Om een of andere reden…


Je gaat je leven echt naar een hoger niveau tillen als je leert jezelf te accepteren zoals je bent!

Je zelfvertrouwen neemt toe. Dat is één zaak.

Maar daarnaast ga je ook nog energie en tijd overhouden om te investeren in waardevolle dingen. Zoals bijvoorbeeld nog fitter worden…  Je hoeft namelijk geen energie te verspillen aan angsten, onzekerheden en twijfels. Je kan meer gaan focussen op dingen die je echt zelf wil gaan doen. Dat klinkt natuurlijk allemaal mooi, maar het accepteren van jezelf zoals je bent is niet zomaar iets dat je in ‘een hip en een knip’ voor elkaar hebt. Daar zijn we ons ook wel van bewust. Maar we willen je wel enkele zaken meegeven waarmee je aan de slag kan en die je wel degelijk gaan helpen.

 

Stap 1: Accepteer dat je fouten kunt maken

Leren uit je fouten. Tips voor meer zelfvertrouwen.

Hey, nobody is perfect! Iedereen maakt weleens een foute beslissing in zijn of haar leven. Fouten maken hoort er nu eenmaal bij. Je hoort ook fouten te maken! Ermee kunnen leven dat niet altijd alles perfect hoeft te zijn, is een belangrijk gegeven. En weet: uit fouten die je maakt, kan je alleen maar leren. Er is zelfs nog meer...

Ik raad je aan om fouten niet langer te zien als ‘fouten’, maar als ‘resultaten’. Alles wat je doet leidt tot resultaten. En een resultaat is niet goed of niet slecht. Wel kan je het resultaat van iets dat je doet om je doel te bereiken, wenselijk of onwenselijk noemen. En het kan ook gewoon een geruststellende gedachte zijn dat als het resultaat op een gegeven moment onwenselijk is, je nog altijd andere manieren hebt om je doel te proberen bereiken. 

Als je eens een fout maakt, betekent dat niet dat jijzelf een compleet slecht persoon bent hé. Wat je zeker niet mag doen, is het maken van fouten zien als een beoordeling over wie jij bent of wat jij wel of niet kan. Het is slechts een ongewenst resultaat dat voortvloeit uit jouw handelen. Het enige dat jij kan doen, is hieruit leren. Dat moet je natuurlijk wel proberen na te streven. 

Als je de resultaten van jouw gedrag kan interpreteren, kan je ze in de toekomst anders gaan aanpakken.

En dan ben je aan het leren. Aan het groeien als persoon! Heb dus geen schrik om dingen verkeerd te doen. En als je dan al eens iets minder goed (positief denken!) doet, trek het je dan ook niet te fel aan. Leer ervan en ga verder met je leven.

 

Stap 2: Accepteer en waardeer je lichaam


Eigenlijk is je lichaam een wonder op zich. Er spelen zich zoveel processen in af. Er worden, zonder dat je er moet bij stilstaan, eindeloos veel dingen geregeld. Jij en je lichaam zijn ‘leven’… Bekijk je lichaam dus meer als een wonder! 

Je hebt natuurlijk maar één zo’n wonder. In dit leven krijg je er geen ander meer ter beschikking. Je kan het dus maar beter goed behandelen. Maar ook accepteren.

De keuze is aan jou… Je kan er voor kiezen aan je lichaam te werken en het zo goed mogelijk te verzorgen. Of je kan het verafschuwen. Deze laatste optie verandert echter helemaal niets. Je lichaam is je lichaam en dat zal tot aan je dood zo blijven. Accepteer je lichaam dus zoals het is. Niet iedereen kan er uitzien als een model en dat hoeft ook helemaal niet! Jij hebt unieke kenmerken. Dingen die misschien niemand anders heeft. Leer daarvan te houden. Het zijn tenslotte wel dingen die jou speciaal maken. 

Wat ook kan helpen, is om op een andere manier naar anderen te kijken. Doe je best om in en aan iedere persoon iets moois te zien. Stop met oordelen. Jij wil niet dat anderen dat over jou doen, dus doe het zelf ook niet over hen. Om dit te oefenen kan het waardevol zijn om naar een openbare sauna te gaan. Bekijk daar de lichamen die je ziet, zonder er over te oordelen. Leer ieder mens en ieders lichaam als iets unieks te zien. Iets met mooie kenmerken. Die manier van kijken naar andermans lichaam maar ook naar dat van jezelf, is echt iets waardevol. Accepteer je lichaam zoals je dat gekregen hebt en zie je eigen schoonheid.

 

Stap 3: Accepteer dat je het verleden niet kunt veranderen


Meer ‘in het nu’ leven…
 Zaken die gepasseerd zijn kan je toch niet meer veranderen. De klok terugdraaien lukt gewoon niet. Wat is gebeurd, is gebeurd. Punt. 

Het heeft dus ook geen enkele zin om je nog druk te maken over zaken die in het verleden gebeurd zijn. Dat kost je alleen maar nodeloos energie!

Accepteer je leven zoals het zich tot nu toe heeft gevormd. Niets gebeurt zomaar. Alles heeft een reden. ‘Deal with it’. Besef dat je verleden bepaalt wie jij nu bent, waar jij nu bent en wat je nu doet. Je verleden, of je dit nu plezierig vindt of niet, het is wel hetgeen je uniek maakt! Wat in het verleden gebeurd is, ligt vast. Je kan je er druk over maken, maar dat zal daar niets aan veranderen. De toekomst echter, die ligt nog helemaal open. Je kan er natuurlijk wel bewust voor kiezen om je toekomst anders in te vullen en te breken met bepaalde zaken uit je verleden.

 

Stap 4: Accepteer de mening van andere mensen


Iedereen heeft een mening. Anderen denken dus bepaalde dingen over jou. Of misschien niet… Maar dat is een andere kwestie. Iedereen heeft wel het recht om zijn of haar eigen mening te hebben. Als anderen hun oordeel willen vellen over iets of iemand, kunnen we dat niet tegenhouden. Maar waarschijnlijk zitten ze er voor een groot stuk naast! Anderen kennen jou namelijk niet volledig. Jouw hele verhaal, jouw verleden,… Als zij oordelen over wat dan ook, is de kans heel groot dat het ongegrond is. Dat andermans oordeel over jou ongegrond is, betekent natuurlijk nog niet dat het jou niet kan kwetsen. Maar daarbij komt een belangrijk gegeven:

 


Zorg ervoor dat de positieve stem in jouw hoofd sterker is dan de negatieve stem van anderen!

Niemand heeft het recht jou minderwaardig te doen voelen, je te kleineren of over je heen te lopen. Weet gewoon van jezelf dat je uniek bent. En wat anderen denken… 

Moet je daarom de mening van anderen negeren? Neen, dat hoeft niet. Maar beoordeel ze wel objectief. Is ze gegrond? Wees gewoon eerlijk met jezelf. Dan kan je er natuurlijk alleen maar uit leren. Het is altijd aan jou om te bepalen of de mening van anderen klopt en of je er iets mee doet of niet. Maar het is dus zeker niet zo dat andermans mening steeds klopt. Dat ze zonder meer gelijk hebben. Neem hun mening daarom ook niet altijd als waarheid aan. Zeker al niet als het een negatieve invloed heeft op je zelfbeeld.

 

Stap 5: Accepteer je eigen verantwoordelijkheid


Alles wat jij denkt, alles wat jij zegt en alles wat jij doet... Daarvoor ben jij verantwoordelijk! En deels ben je ook verantwoordelijk voor de gevolgen van jouw gedachten, woorden en acties. En dat is nog niet alles. Jij bent zelf ook verantwoordelijk voor het zien van het verband tussen jouw handelen en de gevolgen die dat heeft. 

Wat betekent dit nu? Dat betekent dat jij verantwoordelijk bent voor je eigen geluk. Als jij compleet gelukkig wilt zijn, dan zal jij dit zelf moeten verwezenlijken. Niemand kan of zal je daarbij helpen. Als je daar nog op hoopt, mag je die hoop opbergen. Als jij je op een bepaald moment slecht voelt maar je zegt dit tegen niemand, dan zal niemand je vragen hoe het met je gaat. Jij bepaalt dus echt wel voor een groot stuk je eigen leven. Neem dus je verantwoordelijkheid en weet dat jij zelf de touwtjes van je leven in handen hebt.

 

Stap 6: Accepteer alles zoals het is


Als je alles accepteert zoals het is omdat het zo hoort te zijn, kan je alles veel makkelijker loslaten. Accepteren betekent loslaten. Jezelf accepteren is het loslaten van al je angsten, twijfels, onzekerheden en beoordelingen over jezelf. Stop met jezelf in een neerwaartse spiraal te trekken! ‘The only way is up’. Laat het wat meer los.

Besef dat alles zoals het nu is zijn reden heeft. En dat dat eigenlijk ook best wel goed is. Die gedachten gaat je vrijer doen voelen. Jij bent eigenlijk goed zoals je bent. Je bent zelfs perfect zoals je bent. Zeg eens wat meer tegen jezelf: “Ik ben gelukkig met wie ik ben.”

 

 

Conclusie?

 

Je bent misschien niet ‘perfect’... Maar dat is niemand en dat hoeft ook helemaal niet.

Maar je bent wel OK zoals je bent!

 

Wees blij dat je niet perfect bent. Mocht je al perfect zijn, was er geen mogelijkheid tot verbetering. En laat nu net die verbetering en vooruitgang zo leuk zijn. Geniet van wat je aan het doen bent en wees trots op jezelf!

 

EXTRA: weet dat deze stappen niet noodzakelijk op elkaar hoeven te volgen. 

 

Jij bent meer dan OK! WordFit

 

 

 

Ook interessant...

 

 


 

Je leven een boost geven?

De WordFit-academie biedt de oplossing ✔️
Meer info

 

 

40 tips voor een gezond en energiek leven

Ontvang je gratis versie van de
"40 tips voor een gezond en energiek leven".

 

 

Test CTA met afbeelding

Abonneer je op m'n podcast-kanaal

Goed in je Vel-podcast
Cover Fit zonder fitness Boek Fré Heylen van WordFit

 



 

Laat je verrassen en geef jouw leven een positieve boost.

 

Bestel hier je exemplaar