Hey hey, 

 

Om meerdere redenen is het belangrijk om te leren naar je buik in te ademen.

 

Voor je verder leest... Check misschien al eens eerst bij jezelf of jouw buik naar voor beweegt als je inademt.

Hoe je dit controleert?

Leg je hand maar even op je buik... En adem eens in. Als jij wel al goed naar je buik inademt zou je buik wat moeten opzwellen.

Dat is nu eenmaal wat er gebeurt als je kan inademen via de zogenaamde buikademhaling.

 

Hoe het komt dat je buik opzwelt?

Let op, dit is een redelijk 'technische' uitleg ;-).

Bij een buikademhaling zakt je diafragma (middenrif) naar beneden. Dit zorgt ervoor dat de ruimte in je borstholte groter wordt. Op die manier ontstaat er onderdruk en kan er lucht in onze longen worden gezogen. Door het zakken van je diafragma worden je organen wat naar voor toe gedrukt. Hierdoor beweegt ook je buik in diezelfde richting. Naar voor dus.

Als het je niet goed lukt om naar je buik in te ademen, moet die onderdruk (die dus nodig is om je longen te vullen) op een andere manier worden gecreëerd. Dit gebeurt dan door je schouders en borstkas omhoog te bewegen. Dit noemt men een borstademhaling.

 

Last aan nek en schouders?

Je legt de reden hiervan misschien niet direct bij een verkeerde manier van ademen. Toch is dit vaak een deel van die klachten.

Indien je ademt via een borstademhaling én je zit zo goed als een hele dag achter je computer... Tja, dan is de kans heel groot dat je je nek- en schouderspieren overbelast raken. Dit met vaak pijnlijke nek en schouders tot gevolg.

Ook al wil ik je gerust wat manieren meegeven om je nek en schouders los te maken (check HIER)... Het zijn slechts lapmiddeltes.

Je kan beter de oorzaak aanpakken en goed naar je buik leren inademen.

 

Wil je dit onder de knie krijgen, zijn er 2 manieren. Ik geef je deze hieronder mee.

 

1e methode

Buikademhaling methode 1 WordFit.be

Deze manier is niet per se beter dan de tweede

De ene persoon vindt het gewoon makkelijker om een buikademhaling aan te leren op de ene manier terwijl een andere persoon het makkelijker vindt met de andere methode. Probeer ze beide maar eens uit en ervaar wat voor jou het best werkt. 

Leg je maar even op je rug en leg je handen op je buik. Eén hand op je navel en de andere hand er net onder. Dus nog meer naar je voeten toe. 

Probeer nu goed door je neus naar je onderste hand in te ademen. Je handen zouden naar boven moeten komen.

Indien dit makkelijk lukt, is de kans redelijk groot dat je doorheen de dag meestal wel al naar je buik inademt. Indien dit naar je buik inademen raar en onwennig aanvoelt is de kans groot dat jouw manier van ademen het meerendeel van de tijd verkeerd gebeurt.  

 

2e methode

Hoe een buikademhaling aanleren? WordFit.be

Er is dus nog een 2e methode om goed naar je buik te leren inademen.

Deze methode heet de 'crocodile breath'. Deze 'oefening' is eigenlijk afkomstig uit het yoga.

  • Hiervoor leg je je maar neer op je buik.

  • Leg je 2 handen op elkaar en leg je voorhoofd daarbovenop.

  • Probeer je schouders te ontspannen.

  • Probeer ook nu goed naar je buik, het centrum van je lichaam, in te ademen.


Als je dit goed doet kom je precies op een ballon te liggen. Als er iemand toekijkt zou die persoon je onderrug echt moeten zien omhoog komen. 

 

Ervaar jij soms stress?


Heb je het gevoel geleefd te worden en dat alles in je leven zo gejaagd verloopt
? Dan kan de manier van ademen die ik je HIER meegeef, je zeker en vast helpen.

Probeer echt enkele malen per dag hiervoor even bewust de tijd te nemen.

Als je echt enkele malen per dag aandacht te schenkt aan hoe (rustig) je ademt, ga je hierdoor tal van gezondheidsvoordelen ervaren.

Naast het goed naar je buik inademen komt het er op neer dat je probeert om lang uit te ademen.

Er is namelijk een onlosmakelijk verband tussen je ademhalingsfrequentie (het aantal in- en uitademingen per minuut) en je hartslag. Rustiger ademen gaat er dus automatisch voor zorgen dat je hartslag gaat zakken je dus echt rustiger wordt.

Ik raad m'n coachingsklanten aan om 3 maal per dag hieraan aandacht aan te besteden.

Denk je dat dit onhaalbaar is? Je zit misschien elke dag al wel een tijdje in je auto. Onderweg naar je werk. Heen en terug. Dus dat zijn al 2 ideale momenten. Doe het als je bij de bakker (neen, brood is niet per se ongezond en 'n dikmaker) of in de winkel staat aan te schuiven aan de kassa. Na je middageten terwijl je een wandelingetje maakt. Voordat je gaat slapen.

Er zijn momenten genoeg. Al moet je er dan wel bewust voor kiezen om het te doen...

Je zal al snel merken dat even je aandacht vestigen op je ademhaling helpt om gewoon alles wat bewuster te doen. Dit helpt ons als mens om minder vaak verschillende dingen tegelijk te doen. Neen, we zijn niet gemaakt om te multitasken... Dingen bewuster helpt bovendien om minder snel te hervallen in oude, misschien wel ongezonde, gewoontes

In deze tijden waarbij alles heel snel moet gaan, iedereen precies heel gejaagd door het leven gaat en we altijd maar op die gaspedaal staan, kan het echt wel deugd doen om dus regelmatig eens bewust je aandacht terug te brengen op je ademhaling.

Ontdek HIER meer over de relatie tussen je ademhaling en tot rust komen.

  

Nog meerdere redenen waarom een goede ademhaling zo belangrijk is...

 

  • Je gaat er beter door slapen
    .Om fit te worden en te blijven is een goede nachtrust essentieel. Maar in de praktijk blijkt dat heel wat mensen moeilijkheden hebben om in te slapen. Dit kan heel wat oorzaken hebben. Als je in bed even bewust je ademhalingsoefening gaat uitvoeren ga je sneller inslapen en in vele gevallen gaan mensen ook nog eens kunnen doorslapen. 

  • Fysieke inspanningen gaan vlotter.
    Even een voorbeeld dat ik zelf opmerkte toen ik enkele jaren geleden, toen ik nog met 'n hartslagmeter liep (nu loop ik volgens gevoelswaardes), ging lopen. Ik liep aan een redelijk stevig tempo. Over een kilometer deed ik ongeveer 4 minuten en 20 seconden. Mijn hartslag liep daardoor op tot 174 slagen per minuut. Door even bewust op mijn ademhaling te letten en ook te proberen lang uit te ademen zakte mijn hartslag tot 170. Ondanks het feit dat ik wel dezelfde snelheid bleef aanhouden. Ik bleef m’n uitademing verlengen en wat merkte ik? M’n hartslag zakte nog verder. Uiteindelijk tot 167. Ik kon dus dezelfde snelheid aanhouden maar wel met een lagere hartslag. Met andere woorden: ik moest minder energie aanspreken en toch kon ik even hard blijven lopen… Ideaal!

  •  Helpt je rugpijn te verminderen.
    Het diafragma, dat ik bij het begin van dit artikel al even aanhaalde, heeft directe aanhechtingen op je wervelkolom. Het is dan ook de grootste en belangrijkste ademhalingsspier. Ze is zowel betrokken bij het stabiel kunnen houden van je onderrug als bij het mobieler maken van de bovenrug. Een goede buikademhaling draagt dus bij tot het stevig omsluiten van je ruggegraat. Wat natuurlijk helpt om je rugpijn aan te pakken. In ons online 'Weg met die Rugpijn'-programma wordt hier natuurlijk nog verder op in gegaan.

  • Je romp verstevigen.
    Om dezelfde reden als hierboven aangehaald ga je ook je ganse romp kunnen verstevigen. Gewoon door te ademen. Ideaal, neen? En je gaat zeker je ganse bovenlichaam kunnen verstevigen als je alle spieren die een korset rond je wervelkolom vormen, kan opspannen door te bracen en je dan nog over je brace kan blijven ademen. Dat gaat je dus niet enkel helpen om de neutrale kromming in je wervelkolom te respecteren, je gaat er ook gewoon je ganse romp mee verstevigen. Al deze info heeft dus zeker een plaatsje in het online BBB-programma om te leren je ganse lichaam te verstevigen.

 

Ziezo, ik hoop echt van harte dat ik je met de info uit dit blogbericht je ogen heeft doen open gaan?!

Ik merk dagelijks in m'n coachingspraktijk dat dit een essentieel verschil maakt in mensen hun leven

Indien je hierover nog vragen hebt, contacteer me gerust even.  

 

Energieke groeten,

Frédéric Heylen

 

 

Workshop hierover?

In jouw bedrijf of organisatie...
Contacteer me

 

 

Ook interessant...

 

 

40 tips voor een gezond en energiek leven

Ontvang je gratis versie van het E-book "40 tips voor een gezond en energiek leven".