Proteïnedieet gezond?

 

 

Hey WordFit'er,

 

Eiwitten zijn best wel belangrijk... Daarom maken ze ook deel uit van een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Ze vormen samen met koolhydraten en vetten de belangrijkste voedingsstoffen. Eiwitten vormen dus een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Zo spelen ze een belangrijke rol voor de groei, herstel en instandhouding van het menselijk lichaam.

Eiwitten zijn opgebouwd uit kleine deeltjes die men ook wel aminozuren noemt. Voorbeelden zijn o.a. arginine, carnitine, glutamine, … Verschillende combinaties van deze aminozuren bepalen voor een groot stuk de samenstelling van onder andere je huid, je botten en tanden. Maar eigenlijk bestaan al je lichaamscellen en -weefsels voor een groot stuk uit eiwitten. Ook je spierweefsel bijvoorbeeld... Daarnaast zijn eiwitten ook een bestanddeel van je bloed, enzymen en sommige hormonen. Daarom worden de eiwitten de ‘bouwstenen’ van het menselijk lichaam genoemd. Het is dus echt nodig om eiwitten op te nemen via je voeding.  

Ook spelen eiwitten een belangrijke rol in het stofwisselingsproces van je lichaam. En laat stoornissen is deze stofwisseling nu net een belangrijke oorzaak zijn van heel wat welvaartsziekten. Ik denk aan overgewicht, hoge cholesterol, diabetes, slaapstoornissen, erectiestoornissen of artrose. Daarom is het dus echt wel belangrijk om voldoende eiwitten op te nemen...

 

Wat met een eiwitrijk dieet of proteïnedieet?

Met WordFit raadt ik mensen sowieso af om te diëten. Een dieet houdt in dat je een bepaalde periode dingen extra gaat eten of juist gaat schrappen... Dat houdt je toch nooit vol. Met het gekende jojo-efect tot gevolg. Daarom ook dat ik een voedingsplan (en dus geen dieet) creëerde. En daarmee leerden ondertussen toch al enkele honderden mensen gezond eten. Blijvend... Door hun gewoontes aan te passen, na te gaan denken over de redenen waarom ze eten, etc.

Ik raad je dus ook niet aan om te beginnen met een eiwitdieet of (beter bekend onder de naam) proteïnedieet. Voordeel aan dit soort dieet is in ieder geval dat je al zeker niet je eigen spieren gaat afbreken. Eiwitten zorgen namelijk mee voor het aanmaken van spieren. Maar er zijn ook heel wat nadelen verbonden aan een proteïnedieet. Ik som er even enkele voor je op:

  • overgevoeligheid van je nieren
  • een te hoog cholesterolgehalte
  • grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel
  • een slecht ruikende adem
  • ...

 

 

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Maar nog even voor de duidelijkheid... Je hebt dus wel degelijk eiwitten nodig. Al was het maar omdat deze er ook mee voor zorgen dat je langer een voldaan gevoel gaat hebben. Volwassen personen hebben nood gemiddeld ongeveer 0,8 g eiwit per kilo lichaamsgewicht. Bepaalde groepen mensen hebben baat bij het opnemen van meer eiwitten. Ik denk hierbij aan:

  • vegetariërs
  • zwangere vrouwen
  • vrouwen die borstvoeding geven
  • mensen met aandoeningen met een verhoogde eiwitafbraak als gevolg
  • mensen die opgelopen wonden moeten laten herstellen
  • kracht- en duursporters
  • kinderen

Houd in je achterhoofd dat in een gebalanceerde voeding ten minste 10 en maximaal 25 procent van de energie van de totaal geconsumeerde voeding uit eiwitten moet worden gehaald. De hierboven opgesomde groepen kunnen dus meer naar die 25% toewerken... 

 

Maar waar zitten eiwitten nu eigenlijk in?

Dat is natuurlijk ook wel belangrijk... Je kan dus allerlei poederkes nemen om op die manier extra eiwitten op te nemen. Maar vermits één van de Basisregels uit het WordFit-voedingsplan is om zoveel mogelijk natuurlijke en onbewerkte producten op te nemen, ben ik daarvan geen voorstander! Wil je weten in welke natuurlijke voedingsmiddelen er zo al eiwitten zitten? Stuur me even een mailtje naar fre@wordfit.be en dan bezorg ik je een overzicht van eiwitrijke voeding die past binnen een gezond voedingspatroon.

 

Fitte groeten,

Frédéric Heylen, uw fitheidscoach

 

 

Lees ook:

 

Wil ook jij gezond leren eten ?

Dat kan met het

WordFit-voedingsplan

Meer dan duizend mensen gingen je al voor.

HIER vind je meer info...

 

 

Heb je het GRATIS WordFit EBOOK met 14 verrassende ontbijtideeën nog niet? Downlaoad het HIER.

WordFit ebook downloaden