Hoe de zijkant van je lichaam verstevigen? WordFit.be

 

Hey WordFit'er,

 

In dit artikel krijg je een oefening mee waarmee je de ganse zijkant van je lichaam kan gaan verstevigen!

Zowel je schouder, je taille als je zijdelingse bilspier ga je verstevigen met het uitvoeren van de zijplank.

Lees dus zeker even verder ;-) Want ook jij wil toch je lichaam wat verstevigen??

 

Iets anders dan je vaak ziet...

Zijplank klassieke manier   WordFit.be Thuis je lichaam verstevigen

Met WordFit pakken we het net iets anders aan...
En dus niet zoals je ziet afgebeeld op deze afbeelding.

Op zich is er niets verkeerd aan deze manier van uitvoeren. Alleen is deze vaak nog net iets te moeilijk voor mensen die beginnen met spierverstevigende oefeningen. 

In tegenstelling tot de klassieke uitvoering van de zijplank, die je dus in de meeste trainingsprogramma’s ziet, laten we je bij het uitvoeren van deze spierverstevigende oefening ook nog een voorwaartse beweging met je bekken maken. En die gaat dus ook bijdragen tot een verbeterde heupfunctie.

Het verbeteren van je heupfunctie speelt zeker en vast een belangrijke rol in een correct bewegingspatroon en wordt nog te vaak over het hoofd gezien bij het correct trainen van je lichaam…

 

 

Waarom is een goede heupfunctie nu zo belangrijk?

Bekken als scharnierpunt WordFit.be Thuis je lichaam verstevigen

Je bekken is eigenlijk ‘ontworpen’ om te plooien. Zie het als een scharnier tussen je onder- en bovenlichaam.

De heup is het middelpunt van het lichaam en hier begint elke beweging van zowel je armen als je benen. Probleem is dat vele mensen 'verkeerd bewegen'. We bedoelen hiermee dat velen, in plaats van te plooien in hun bekken, hun onderrug plooien als ze bijvoorbeeld iets moeten oprapen.

Een goede heupfunctie en -mobiliteit komt bij te veel mensen nog te weinig voor. Dit kan een probleem vormen omdat de grootste spiergroepen in je lichaam allemaal samenkomen rond het heupgewricht. Wanneer die spieren in je lichaam niet beschikken over voldoende bewegingsvrijheid, is het normaal dat hierdoor vroeg of laat problemen ontstaan. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld rugklachten.

 

Bedoeling is dus om, rekening houdende met een neutrale lichaamshouding, te leren bewegen vanuit je bekken.

 

Beginpositie

 

  • Om te beginnen leg je je maar op je zij.

  • Plaats je elleboog onder je schouder. Indien nodig (sommigen mensen vinden dit best wel zwaar...) kan je je elleboog altijd nog iets verder weg van je midden plaatsen.

  • Je beide benen leg je op elkaar en zijn geplooid. Tussen je bovenlichaam en bovenbenen vorm je ongeveer een hoek van 135°. Tussen je boven- en onderbenen maak je ongeveer een hoek van plus minus 90°.

Zijplank Beginpositie WordFit.be
  • Houd de bovenkant van je bekken recht boven de onderkant.

  • Zorg ervoor dat je niet 'doorgezakt' ligt!

  • Knijp precies een krant vast tussen je oksel.

  • Je bovente hand plaats je maar in je zij.

Hoe de zijplank uitvoeren?

 

  • Vanuit de beginpositie, rekening houdende met alle aspecten van een neutrale lichaamshouding, breng je je bekken eerst naar boven.

  • Dan duw je je bekken naar voor. Dit is de beweging die er, in de variant die je hier meekrijgt, gaat voor zorgen dat je heupfunctie verbetert.

  •  Probeer x-aantal seconden boven te blijven. Belangrijk hierbij is dat je nog kan blijven ademen.

  • Nadien maak je opnieuw dezelfde beweging maar dan in tegengestelde richting. Dus eerst je bekken naar achter en dan opnieuw naar beneden.

 

Om alles nog duidelijk te laten worden, bekijk je zeker maar even de video...

 

 

Meer spierverstevigende oefeningen?

Ontdek ze hier

 

 

Ook interessant...

 

 

 

Wil jij je ganse lichaam verstevigen? Gewoon thuis?

Ga dan zeker aan de slag met ons online BBB-programma!!

Je leert ermee stap per stap de meest efficiënte spierverstevigende oefeningen. Die kan je dan gewoon thuis uitvoeren. Ideaal toch??


Wil jij komaf maken met volgende zaken?

  • Onvoldoende energie hebben om al die dingen te doen die je leuk vindt

  • 's Morgens niet uitgerust zijn

  • Pijn aan nek, schouders en/of rug

  • Nooit echt rust te vinden


Dit kan!

Schrijf je nu in, krijg een jaar toegang tot de basismodules van de WordFit-academie en ervaar het zelf.


 

 

 

Of wil je afraken van je rugklachten?

 

Dan kan ons online Weg met die Rugpijn-programma je zeker helpen!

Hieronder vind je hierover meer info.


Wil jij komaf maken met volgende zaken?

  • Onvoldoende energie hebben om al die dingen te doen die je leuk vindt

  • 's Morgens niet uitgerust zijn

  • Pijn aan nek, schouders en/of rug

  • Nooit echt rust te vinden


Dit kan!

Schrijf je nu in, krijg een jaar toegang tot de basismodules van de WordFit-academie en ervaar het zelf.


 

 

GETUIGENISSEN van mensen die je voorgingen?

ONTDEK ZE HIER