Welke zaden eten? En waarom? WordFit.be

 

Hey WordFit'er,

 

Misschien kom je bij dit artikel doordat je onderstaande video had gezien. Indien niet, stel ik voor om dit toch even te doen en dan nadien door te nemen waarom ook jij af en toe zaden kan toevoegen aan je voeding.

 

 

Waarom zaden eten? Ze bevatten heel wat gezonde stoffen. En dat is op zich niet zo vreemd als je iets verder nadenkt. Een zaad is namelijk een uitgegroeid zaadbeginsel of zaadknop waaruit een nieuwe plant kan groeien. Daarvoor zijn er natuurlijk heel wat waardevolle voedingsstoffen aanwezig in zo'n klein zaadje. Lijnzaad bijvoorbeeld bevat omega 3-vetzuren waarvan we vaak denken dat je dit enkel uit vette vis kan halen. Maar ook vind je in zaden heel wat andere nuttige stoffen die bijdragen aan een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Zaden bevatten vitamines, vezels, koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten. Dit brengt heel wat voordelen met zich mee. Lees er hier meer over!


Je hebt heel wat verschillende soorten zaden: pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad, sesamzaad,… Algemeen gezien bevatten zaden volgende stoffen met bijhorende voordelen voor je gezondheid:

  • vele gezonde vetten waardoor je sneller een voldaan gevoel hebt
  • eiwitten die door de aanwezigheid van aminozuren de groei en herstel van cellen bevorderen 
  • mineralen en vitaminen (vit. B en E, calcium en magnesium, ...)
  • heel wat vezels waardoor voedingsstoffen geleidelijker in je bloed wordt opgenomen en beter verteerd worden
  • ...


Hierbij geeft WordFit je een overzichtje van enkele soorten zaad met hun bijhorende gezondheidsvoordelen:


Lijnzaad


  • bevat omega 3-vetzuren, die goed zijn voor cholesterol, hart, celgroei en hersenfunctie
  • bevat natuurlijke slijmstoffen die een antiseptische werking hebben en als glijmiddel op de darmwand dienst doen


Chiazaad

Chiazaad als onderdeel van een gezonde voeding WordFit.be

  • bevat eiwitten, meervoudig onverzadigde (lees, gezonde) vetten, vezels maar ook calcium en magnesium

  • zou een positieve invloed hebben op de werking van je darmen, hart en bloedvaten

  • door een langzame opname zorgt het niet voor hoge pieken in je bloedsuikerspiegel

 

Sesamzaad


  • zijn uitzonderlijk rijk aan calcium, nl.1125 milligram per 100 g. Vergelijkend: bij kaas 1086, sojaboon 227, amandelen 230 en één liter volle melk 1180. Dit is goed voor o.a onze beenderen.
  • bevat lecithine (die je ook terugvind in soja) waarin bepaalde aminozuren (zoals inositol, choline en methionine) aanwezig zijn die zelden terug te vinden zijn in plantaardig voedsel. Dit bepaalt mee  je cholesterolgehalte.

  • bevat ook ijzer, magnesium en fosfor (zelfs 20x meer dan in meeste vissoorten)
  • stimuleert de lever en gal

Pompoenpitten


  • bevatten hoogwaardige voedingsstoffen, veel vitaminen en mineralen

  • zijn rijk aan zink

  • hebben positief effect op de mannelijke vruchtbaarheid

  • zouden kans op aandoeningen van de prostaat verkleinen

  • werken urineproductie bevorderend (makkelijker afvalstoffen afscheiden)

 

Wat je doel ook is... 

Gezond leren eten, je (nog) beter in je vel voelen en bruisen van energie, ...

De ONLINE BEGELEIDINGSPROGRAMMA's van WordFit helpen je hierbij!

Klik hier voor meer info

 

Zonnebloempitten

  • zijn rijk aan vezels en onverzadigde vetzuren

  • bevatten magnesium (helpt tegen vermoeidheid, spierpijnen,…), selenium en vitamine E

  • vermindert risico's op hart-en vaatziekten en zelfs kanker

  • bevat anti-oxidanten: helpt bij het neutraliseren van vrije radicalen in ons lichaam

 

 

Maanzaad


  • bevat calcium, ijzer, onverzadigde vetten en vezels

 

 

Je ziet: er kunnen heel wat voordelen gehaald worden uit het eten van zaden. 

 


TIP:  Ga naar de natuurwinkel. Koop verschillende soorten zaden en meng deze in een grote, afsluitbare pot. Mix dan af en toe (variëren blijft nu eenmaal super belangrijk dus je hoeft dit niet elke dag te doen!) een 3-tal eetlepels bij je ontbijt. Maar ook op slaatjes kunnen zaden perfect om ze wat extra te geven...

 

Veel succes met het fit worden!

 

Fitte groeten,

Frédéric Heylen, uw fitheidscoach

 

 

Lees ook:

 

Heb je het GRATIS WordFit EBOOK met 14 verrassende ontbijtideeën nog niet? Downlaoad het HIER.

 

WordFit ebook downloaden