Hey hey,

 

Nog te vaak word ik geconfronteerd met lopers die geblesseerd raken. Dat komt vaak doordat ze een verkeerd bewegingspatroon hebben. Om dat te verhelpen ontwikkelde ik ooit het online Fit to Run-programma. Die maakt ondertussen deel uit van de module Beweging op de WordFit-academie. Een andere reden voor de vele blessures bij lopers is dat velen onder hen zonder opwarming beginnen te lopen.

Het is echt wel heel belangrijk om je gewrichten mobiel te maken en de spieren er rond te activeren. Over de manier waarop je je enkel kan mobiliseren, schreef ik eerder al een blogbericht. Dat vind je hier.

Nadat je je lichaam hebt voorbereid op de toch niet te onderschatten impact van lopen op je lichaam, kan je ook nog even touwtjespringen.

 


Waarom is touwtje springen een geschikte oefening om te integreren in je loopopwarming?

  1. Touwtjespringen gaat er ook voor zorgen dat je de peesplaat in je voetboog verstevigt. Als je je tenen optrekt, voel je deze peesplaat goed zitten aan de onderkant van je voet. Hoe steviger deze is, hoe krachtiger je je bij elke pas gaat kunnen 'afzetten'. Op die manier vergroot je je passen. En zo ga je dan weer sneller kunnen lopen. Dat is altijd leuk!
  2. Je gebruikt bij het touwtjespinrgen zowel je achillespezen, je kuitspieren als je enkel- en  voetspieren. Op deze manier ga je dus heel wat spieren activeren die je ook bij het lopen gebruikt.
  3. Net als lopen is touwtjespringen een gewichtsdragende activiteit waardoor je botten gestimuleerd worden extra botmassa aan te maken.
  4. Bij touwtjespringen moet je op het juiste moment bepaalde spieren kunnen activeren. Het samenspel tussen al je spieren bij touwtje springen zorgt ook voor een positief effect op je coördinatievermogen.
  5. Door touwtje te springen ga je al snel merken dat je hartslag serieus omhoog gaat. De bloedstroom gaat  Als je het elke keer lager probeert vol te houden ga je er ook je uithoudingsvermogen mee kunnen verbeteren.
  6. Je beweegt er zowel je bovenlichaam als onderlichaam mee. Met andere woorden: je armen en benen moeten tegelijkertijd bewegen waardoor ook de spieren in je bovenlichaam worden geactiveerd. Dit gebeurt ook bij het lopen...

 


Hoe lang touwtjespringen als voorbereiding op het lopen
?

Een 10-tal minuutjes, waarbij je het tempo rustig opvoert, is voldoende!

 

 

Bijkomende tip...

Probeer ook eens afwisselend op je linker- en  rechterbeen te landen, net als bij het lopen.

 

 

Veel succes en plezier ermee!

 

Fitte groeten,

Frédéric Heylen (fitheidscoach en oprichter WordFit.be)

 

 

Lees ook:

 

 

 

 

Test CTA met afbeelding

Abonneer je op m'n podcast-kanaal

Goed in je Vel-podcast
Cover Fit zonder fitness Boek Fré Heylen van WordFit

 



 

Laat je verrassen en geef jouw leven een positieve boost.

 

Bestel hier je gratis exemplaar