Frietjes van zoete aardappel WordFit Gezonder eten

Hey WordFit'er,

De zoete aardappel hoor ik je denken... Dit is een nog redelijk onbekend knolgewas dat oorspronkelijk afkomstig is uit Midden- en Zuid-Amerika. Maar ik kocht ze gewoon hier om de hoek in de Lidl. Dat kan jij dus ook doen hé ;-). De zoete aardappel, ook wel bataat genoemd, is lekker, gezond en geeft je bovendien ook een voldaan gevoel!

Gezond?

Zoete aardappelen bevatten veel vitamines (A, C en B6), mineralen (o.a. calcium, foliumzuur en kalium), voedingsvezels en antioxidanten. Bovendien bevat het weinig vetten  en heeft het geen negatieve invloed op je cholesterol.

Wat als je wat gewicht wil verliezen?

Ook dan kan je perfect af en toe de zoete aardappel op je menu zetten! In het WordFit-voedingsplan wordt in de 3e fase meegegeven om sowieso zoveel mogelijk te variëren in hetgene je eet. Dus je moet ze natuurlijk, maar dat geldt voor alles, niet constant gaan eten hé. Maar door de grote hoeveelheid vezels worden de koolhydraten in de bataat langzaam verbrand (ook goed nieuws voor mensen met diabetes type 2). Hierdoor krijg je gedurende een langere periode energie door het eten ervan en ga je ook gedurende een lange periode een vol gevoel hebben. Door stofjes zoals adiponectine en lectine wordt het vet dat zich in je cellen bevindt afgebroken. Het eten van de zoete aardappel gaat je dus ook helpen bij het afvallen…

Maar nu terug naar hoe je ervan krokante frietjes maakt…

Ik heb zelf ook wel een tijdje gezocht naar de beste methode om krokante frietjes van zoete aardappel te bekomen. En dit door ze in de oven te bakken… Hierbij de perfecte methode ;-)

Stap 1: Of je schilt de zoete aardappel(en) of je wast ze heel goed af.

Stap 2: Je snijdt ze in frietjes.

Stap 3: Legt ze een uur (!) in een kom gevuld met koud water. Dit is om het zetmeel eruit te krijgen. Dit gaat er voor zorgen dat ze knapperiger zullen worden!

Stap 4: Zet je oven al maar op, op 180 graden, zodat die goed voorverwarmd is.

Stap 5: Spoel de frietjes nog eens goed af onder water en droog ze nadien af. Als je ze nat laat, gaan ze nooit lekker knapperig worden!

Stap 6: Leg ze opnieuw even in de kom om de frietjes af te kruiden. Ik gebruik graag paprikapoeder, een beetje grof zeezout, verse knoflook, rozemarijn en tijm. Dan voeg ik er een lepel gesmolten kokosvet aan toe. Dit is een gezonde vetstof. Maar je kan ook olijfolie gebruiken.

Stap 7: Roer het geheel even onder elkaar en leg ze op de bakplaat.

Stap 8: Bak gedurende 40 minuten de frietjes in de voorverwarmde oven. Je kan ze best geregeld nog eens door elkaar scheppen. Dit om te vermijden dat de bovenste aanbakken.

TIP: De baktijd kan natuurlijk per oven wat verschillen… Dus houd de frietjes maar wat in het oog hé!


Een andere optie is om de frietjes van zoete aardappel te frituren in een wok met een laagje kokosolie. Want, toegegeven: de frietjes van zoete aardappel in de oven even krokant krijgen als frietjes van de frituur!

Andere bereidingswijzen voor zoete aardappel?

  •  Je kan zoete aardappel ook rauw in een slaatje, samen met andere rauwe groenten verwerken. Dan verwijder je wel best eerst de schil.
  • Je kan zoete aardappel ook koken, net als de klassieke aardappelen die we kennen. Ofwel gewoon in water maar ook in kokosmelk is het heel lekker. Hierbij kan je de schil er eventueel aanlaten want na het koken kan je die gemakkelijk verwijderen. Handig! Natuurlijk kan je de zoete aardappelen in stukken snijden om de kooktijd te verkorten.
  • Ook heerlijk lekker is om zoete aardappelen te verwerken in een ovenschotel. Ook dan zou ik je aanraden om ze eerst een 5-tal minuutjes te koken. De combinatie met bijvoorbeeld pastinaak is heerlijk. TIP: leg enkele takjes rozemarijn en teentjes knoflook in de schil er bovenop. De schil van de look kan je dan makkelijk verwijderen als de ovenschotel klaar is.
  • Zoete aardappelen zijn ook perfect bruikbaar op de barbecue. Net zoals je misschien wel al deed met gewone aardappelen, in zilverpapier ongeveer een 30 minuten laten garen. Mmmm, barbecue, voor mij mag de zomer snel daar zijn!
  • Ook verwerken in puree of soep kan uiteraard. Je merkt het: de mogelijkheden zijn heel uitgebreid…


Laat het in ieder geval smaken en ik hoop dat ik je weeral wat extra heb kan inspireren om ook fit te worden!

Fitte groeten,


Frédéric Heylen, ook uw fitheidscoach

Onze GRATIS EBOOKS al gedownload?

Zeker de moeite waard...
JE VIND ZE HIER