Avocado gezond?

Hey WordFit'er,

 

Avocado’s hebben zeker hun plaats in een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Daarom willen we je hierbij wat meer informatie geven over deze vrucht die afkomstig is van de avocado-boom. Deze komen veel voor in Centraal-Amerika.

In dit artikel hebben we het dus wel degelijk over de vrucht en niet over de boom. 

In onderstaande video geeft Frédéric Heylen, oprichter van WordFit, je al heel wat info over de avocado. Of deze vrucht al dan niet gezond is'.

Wil je meer van dit soort videos?

Abonnier je op ons YouTube-kanaal
klik hier

 

 

Gezondheidsvoordelen van een avocado

 

  • Rijk aan eiwitten

    Avocado’s zijn niet extreem rijk aan eiwitten maar de eiwitten die er wel in zitten zijn van zeer hoge kwaliteit. De biologische waarde van deze eiwitten is superhoog. Het gaat hier dus om eiwitten met veel verschillende aminozuren. Dit zijn de bouwstoffen van eiwitten en de 8 soorten zijn nodig voor je lichaam om gezond te blijven. Van aminozuren bouwt je lichaam weefsels, hormonen, ‘feelgood’-stofjes en afweerstoffen. Zo verklein je dus de kans dat je ziek wordt. Eiwitten zijn bijvoorbeeld noodzakelijk om je spieropbouw te stimuleren.

  

  • Helpt bij het afvallen

    Avocado’s zijn rijk aan supergezonde vetten. Vooral omega 9 is rijk vertegenwoordigd in deze lekkere vrucht. De gezonde vetten geven langdurig een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel naar een suikerrijke versnapering grijpt.

 

  • Positief effect op je gezichtsvermogen

    De luteïne en zeaxanthine in avocado’s zijn carotenen. De carotenen zijn verwant aan die in worteltjes. En van wortels wordt toch ook altijd beweerd dat ze goed zijn voor je ogen hé… Luteïne en zeaxanthine zijn 2 anti-oxidanten die ook in de gele vlek van het netvlies worden aangetroffen en dus een invloed hebben op de kwaliteit van je zicht en meerbepaald je gezichtsscherpte.

 

  • Verlaagt je cholesterol

    In avocado’s zit een behoorlijke hoeveelheid vezels. Deze vezels versnellen de spijsvertering en verlagen daarmee je cholesterol. Dit komt doordat het cholesterol dat via de gal in de darm komt niet hergebruikt wordt maar uitgescheiden. Hoe langer het cholesterol zich in je darm bevindt, hoe meer tijd het krijgt om weer opgenomen te worden. Op zichzelf is de avocado compleet vrij van cholesterol.

 

  • Je krijgt er een mooiere huid van

    De carotenen, gezonde oliën en vitamine E werken samen om je huid jong en soepel te houden. Vooral de omega 9 draagt hieraan bij door de hydratie te verbeteren. Er zit ook vitamine C in de avocado, wat bijdraagt aan de vorming van collageen in de huid.

 

  • Verhoogt je vitaliteit

    De avocado is rijk aan meer dan 20 belangrijke vitamines en mineralen. Het is dus gewoon een soort natuurlijke multivitamine. Je lichaam kan beter overweg met natuurlijke vitamines en mineralen, waardoor je gezondheid een duwtje in de rug krijgt.

 

  • Kan je bloeddruk verlagen

    Avocado’s bevatten een belachelijk grote hoeveelheid kalium. Kalium is weer de tegenhanger van natrium. Natrium heeft de eigenschap de bloeddruk te verhogen. Door meer kalium te eten, herstel je de balans en blijft hoge bloeddruk op afstand.


  • Verkleint kans op diabetes

    De stabiliserende werking van avocado op de bloedsuikerspiegel helpt diabetespatiënten evenwicht te vinden. Als je geen diabetes hebt, dan kan deze kwaliteit van avocado’s je helpen om nooit een diabetespatiënt te worden!

 

  • Houdt hart en bloedvaten gezond

    De eerdergenoemde kalium en onverzadigde vetzuren hebben samen een supergezond effect op ons bloedvatenstelstel en de rikketik. De aanwezige vitamine E gaat ook nog eens de oxidatie in de aderen tegen.

 

  • Zeker ook geschikt voor zwangere vrouwen

    Avocado’s zijn zeer rijk aan folaat. Dit is de actieve vorm van foliumzuur. Foliumzuur kan een open ruggetje tegengaan bij de ontwikkeling van de foetus. Foliumzuur is nodig voor het vormen van nieuw DNA bij de celdeling. Dit is dus sowieso interessant, ook al ben je niet zwanger.

 

  • Helpt je cholesterol onder controle te houden

    Dat er een verband is tussen een te hoog cholesterol-gehalte en vroegtijdig overlijden komt uit meerdere onderzoeken naar voor. Het schijnt dat vooral homocysteïne hiervoor verantwoordelijk is. Een van de meest krachtige manieren om je homocysteïne laag te houden is door het eten van voldoende folaat. Zoals gezegd is deze stof rijk vertegenwoordigd in de avocado.

 

  • Zorgt voor sterke botten

    Ook vitamine K is in deze vrucht rijkelijk aanwezig. Vitamine K helpt vitamine D om magnesium + calcium naar de botten te transporteren. Vitamine K helpt voor een goede bloedstolling.

 

 

Hoe een avocado eten?


Je kan de avocado gewoon uitlepelen nadat je er peper en wat zout op hebt gedaan. Of er partjes van snijden en er wat paprikapoeder overheen strooien. Heerlijk! Maar je kan ook gaan variëren natuurlijk. Hieronder geef ik je nog enkele tips om avocado’s op een andere manier in je voedingspatroon op te nemen:

  • Voeg een avocado toe aan je smoothie. Zo wordt die niet alleen smeuïger maar krijg je er ook langer een verzadigd gevoel van.

  • Doe een avocado op een rijstwafel of een sneetje brood. En neen, dat is niet per se ongezond of een dikmaker. 

  • Je kan het perfect verwerken in een eierwrap.

  • Bij een slaatje kan je natuurlijk ook avocado toevoegen. Dit maakt het smeuïg, lekker maar ook gezond en voedzaam.

 

 

Recepten met avocado

 

 

 

Een halve avocado bewaren?


Een avocado kleurt, net als een appel, redelijk snel bruin. Als je maar één helft gebruikt is het een oplossing om de kant met de pit erin te besprenkelen met citroensap en in vershoudfolie te wikkelen. Op die manier kan je die helft van je avocado zeker nog enkele uren of zelfs tot de volgende dag bewaren in de koelkast.

 

 

Laat het smaken ;-)

 

 

 

 

Ook interessant...

 

 

40 tips voor een gezond en energiek leven

Ontvang je gratis versie van het E-book "40 tips voor een gezond en energiek leven".

 

 

WIL JIJ IN DE TOEKOMST GEZONDER ETEN?

Indien nodig wat gewicht kwijtspelen...?!
MEER INFO

 

Ben jij op zoek naar…? 

 

  • Een overzicht dat mythes weerlegt en je correcte info in verband met gezond eten geeft?
  • Eenvoudige instructies die je makkelijk kan integreren in je dagelijkse leven?
  • Een plan waarbij je ook leert om te gaan met mindere momenten? Niemand zegt dat jij het altijd perfect hoeft te doen…
  • Een proces waarbij je in 7 fases van 10 dagen je gewoontes leert aanpassen en zo leert gezond te eten ?
  • Iemand waarbij je terecht kan met je vragen?
  • Een systeem waardoor je gemotiveerd blijft en ook effectief aan de slag blijft met de info die je meekrijgt? 

 

Dan is het online WordFit-voedingsplan hetgene jij zoekt!

Hieronder vind je meer info:

Jij wil toch ook meer energie om die dingen te doen die je leuk vindt? 

Wil jij?

  • extra tijd krijgen
  • geld besparen
  • meer dingen kunnen doen die je graag doet
  • minder last hebben van (opspelende) kwaaltjes
  • fit in je hoofd zijn
  • letterlijk en figuurlijk sterker in het leven staan
  • minder kans hebben om ziek te worden
  • minder stress ervaren

Schrijf je nu in en krijg toegang tot het online ledenplatform van WordFit.

 

 

GETUIGENISSEN ONLINE COACHING?

 

 

LEKKERE RECEPTEN?

ONTDEK ER HIER