Havermout extra lekker maken

 

Hey WordFit'er,

 

WordFit raadt je aan om zoveel als mogelijk te variëren als het aankomt op je voeding. Dus ook in de manier waarop je havermout bereid. Hierbij geven we je enkele tips mee om je havermout nog een stuk lekkerder en veelzijdiger te maken.

 

 

  • Laten we beginnen met een oude klassieker: ebakken appelpartjes bestrooid met kaneel en eventueel nog wat rozijnen. Altijd lekker...

  • Voeg noten toe aan je havermout. In hun geheel ofwel gecruncht. Kies wel zoveel mogelijk voor ongezouten en ongebrande noten.

  • Ook kan je zaden toevoegen aan je havermout. Waarom deze zeker wel passen in een gezonde manier van eten lees je hier.

  • Houd je van een frisse smaak? Voeg dan naast de havermout een beetje citroensap toe, wat rasp van de schil, verse aardbeien en wat gesneden munt. Super lekker!

  • Superfoods… Of ze nu echt zo’n gezondheidsboostende eigenschappen hebben of niet. Juist omdat je zoveel mogelijk moet proberen te variëren kan je zeker wel eens toevoegen aan je havermout. Voorbeelden zijn chiazaden, gojibessen, cacaopoeder, …

  • Kokospoeder toevoegen geeft ook een wat exotische smaak. Bovendien voeg je zo ook nog wat extra vezels toe.

  • Je kan natuurlijk ook wel eens kiezen om gedroogd fruit toe te voegen. Je hebt tegenwoordig van heel wat soorten fruit een gedroogde vorm. Deze geven wat meer stevigheid aan je havermout en ze zijn ook een natuurlijk zoetmiddel.

  • Ben je zoetebek? Honing of agavesiroop geven het geheel nog een beetje een extra zoete smaak te geven.

  • Je hoeft havermout niet per se alleen als een onderdeel van je ontbijt te zien. Het kan perfect ook eens als tussendoortje maar zelfs als volwaardige maaltijd. WordFit maakte eerder al een recept van hartige havermouthamburgers. Dat kan je hier vinden.


Hierbij heb je weer enkele lekkere combinaties die elke keer weer heel lekker smaken! Laat het dat vooral ook doen, het smaken ;-)

 


Havermout gekookt of ongekookt eten?


Deze vraag krijg ik ook geregeld. Dit is eigenlijk voor iedereen verschillend! Probeer dus eens voor jezelf uit of je last krijgt van een opgeblazen gevoel als je ongekookte havermout in je bereidingen gebruikt. Sommige mensen reageren daar beter op als anderen. Wel heb je soms ook nog een verschil tussen snelkookhavermout (die waar op de verpakking een korte kooktijd op staat  van ongeveer 5 minuten) en langkookhavermout.

 

Havermout als onderdeel van een gezonde voeding WordFit.be Gezond leren eten door online coaching   


Tijdsgebrek?

In het WordFit-voedingsplan raad ik mensen ook aan om je havermout de avond voordien al te bereiden als je dit bij je ontbijt gaat eten. Dit kan je 's morgens tijd besparen en ook helpen als je toch wat moeite ondervind om havermout te verteren.

En ook je havermout bereiden voor enkele dagen is een goed idee. Hierover schreef WordFit al een artikel, dat je hier kan vinden.

 


Koken in melk of water?

 
Het kan beide. Maar zoals al gezegd: wissel zo vaak mogelijk af!! Dus opteer de ee keer eens om je havermout ongekookt te eten, dan weer eens met water, de volgende keer met sojamelk, amandelmelk, rijstmelk, gewone (koe)melk, … Je ziet: genoeg variatiemogelijkheden.

 

Variëren in bereidingswijze hvermout WordFit.be Gezond leren eten

 

Nogmaals: variëren is super belangrijk en blijft daarom één van de stokpaardjes in de WordFit-methode van eten

 

Wil ook jij gezond leren eten ?

Dat kan met het

WordFit-voedingsplan

Meer dan duizend mensen gingen je al voor.

HIER vind je meer info...

 

 

Hopelijk heb ik jullie weer wat kunnen inspireren om zelf ook gezond en gevarieerd te eten. Smakelijk!

 

 

Wil je nog meer inspiratie om lekker en gezond te eten?? Leuke ontbijtideeën? Download dan HIER het GRATIS EBOOK met 14 verrassende WordFit-ontbijtrecepten:

GRATIS WordFit EBOOK 'Verrassende ontbijtideeën'

 

 

Smakelijk!

 

Fitte groeten,

Fré Heylen, ook uw fitheidscoach

Fitheidscoach Frédéric Heylen WordFit.be




Lees ook:

 

Redactioneel: Deze informatie maakt deel uit van het WordFit-voedingsplan

HAVERMOUTPISTOLETS maken?

Ontdek het RECEPT

 

 

Ook interessant...

 

 

Variëren met je ontbijten

Ontvang je gratis versie van het E-book "Variëren met je ontbijten".

Ontvang nuttige tips en advies, speciaal voor jou.